06.
03. 2025.

МЕДИЈСКА ПИСМЕНОСТ 2025

Отворен је позив за достављање предлога за подршку медијској писмености за 2025. годину, са роком за предају пројектних предлога - 6. марта 2025. године у 17:00 CET.

Подршка за Медијску писменост спроводи се у оквиру Међусекторског потпрограма који, поред активности у свим културним и креативним секторима (укључујући и аудиовизуелни), подстиче међусекторску сарадњу и иновације, обухвата и активности у сектору информативних медија. У оквиру специфичног циља међусекторског потпрограма је јачање разноврсног, независног, слободног и плуралистичког медијског окружења, квалитетног новинарства и медијске писмености, чиме се негују слобода и уметничко изражавање, међукултурни дијалог и социјална укљученост.

ЦИЉ И АКТИВНОСТИ

Циљ позива је да подржи пројекте који промовишу медијску писменост како би грађани/ке развили критичко разумевање медија, посебно у дигиталном окружењу. Нагласак је на подстицању иновативних иницијатива и заједница које се прилагођавају променама у медијском окружењу.

У оквиру овог позива, финансираће се следеће активности:

- Креирање и дистрибуција мултикултурног и вишејезичног садржаја који побољшава дигиталне способности грађана и отпорност на дезинформације.
- Развој иновативних решења медијске писмености која су прилагођена будућем медијском окружењу.
- Обуке и радионице за грађане/ке и едукаторе/ке, укључујући дељење најбољих пракси између различитих региона Европе.
- Организација јавних догађаја и радионица за подизање свести о медијској писмености.


Приоритети позива укључују:

- Дељење најбољих пракси у области медијске писмености кроз пројекте који прелазе културне, језичке и државне границе.
- Развој интерактивних онлајн алата за борбу против дезинформација.
- Стварање образовних материјала и алата за грађане с циљем развијања критичког приступа медијима.
- Развој пракси медијске писмености прилагођених новим изазовима, укључујући манипулативне технике и АИ производњу медија.


ПРИХВАТЉИВИ ПОДНОСИОЦИ ПРИЈАВА

Прихватљиви подносиоци су правни субјекти (приватни или јавни) који делују и регистровани су на територији држава које учествују у програму Креативна Европа. Партнерски конзорцијум мора бити састављен од најмање 3 партнера који се налазе у 3 различите државе које учествују у Програму. Партнерски конзорцијуми могу укључити профитне и непрофитне организације, јавне (националне, регионалне и локалне) институције, међународне организације, универзитете и образовне институције, медијске организације, истраживачке и технолошке институције, пружаоце технолошких услуга са експертизом у медијској писмености и дигиталним медијима.

Листа држава које учествују у програму Креативна Европа.

ОЧЕКИВАЊА

Овим позивом очекује се успостављање паневропских конзорцијума који преносе најбоље праксе преко националних, културних и језичких граница, развијају и проширују алате и акције медијске писмености те обезбеђују преношење тих пракси на најширу могућу публику, покривајући различите врсте медија. Очекује се организација форума за размену најбољих пракси око специфичних старосних група, група са ограниченим вештинама медијске писмености или приступом, или оних који су у ризику од социјалне искључености; као и подршка стручњацима за медијску писменост како би прилагодили своје праксе брзорастућим медијским форматима и променама у обрасцима медијске потрошње.

Пројекти треба да обезбеде активно укључивање грађана и подстицање партиципативне културе. Такође се препоручује сарадња са Европским опсерваторијумом за дигиталне медије (EDMO) како би се избегло преклапање иницијатива и промовисала размена добрих пракси.

За овај Позив обезбеђена су средства у укупном износу од 2.570.000 евра којима ће се подржати пројекти у трајању до 24 месеца. Максимални износ подршке је 500.000 евра по пројекту, а стопа суфинансирања износи 70% укупних прихватљивих трошкова пројекта.

Пројектни предлози се оцењују кроз 4 основне категорије, при чему је потребно прећи појединачни бодовни праг по категоријама (Н/А) и укупни бодовни праг (70/100):

- релевантност у односу на приоритете : макс. 30 бодова
- квалитет садржаја и активности: макс. 30 бодова
- управљање пројектом: макс. 20 бодова
- дисеминација: макс. 20 бодова


Пријаве се попуњавају и предају путем портала за финансирање и тендере (FTOP).

Овај позив представља важну прилику за подстицање иновација у области медијске писмености и оснаживање грађана/ки у дигиталном добу кроз едукацију и критички приступ информацијама.

Подели: