КРЕАТИВНА ИНОВАТИВНА ЛАБОРАТОРИЈА 2026
Шта се подржава позивом?
Позив Креативна иновативна лабораторија подржава сарадње између аудиовизуелних делатности и других области културе и уметности, а нарочито музике, издаваштва и музејских делатности. Фокус је на осмишљавању, развоју и ширењу иновативних дигиталних алата, модела или решења применљивих у аудиовизуелним делатностима (обавезно), као и у најмање једној додатној области.
Циљ је подстицање међусекторског приступа који омогућава нове начине продукције, дистрибуције, управљања подацима и развоја публике, уз посебан нагласак на примену савремених технологија и пракси са дугорочним утицајем на европске културне индустрије.
Очекују се пројекти који остварују утицај кроз:
- већу транспарентност, ефикасније прикупљање и коришћење података и примену вештачке интелигенције и великих података
- боље коришћење могућности које нуде виртуелни светови
- унапређене моделе продукције, финансирања и циркулације европског дигиталног садржаја
- повећану видљивост и доступност европског садржаја у дигиталном окружењу
- развој нове и шире публике
- допринос зеленој транзицији у складу са Европским зеленим планом и иницијативом Нови европски Баухаус
Шта су основни услови?
Пријаву могу поднети правна лица (јавна или приватна) која делују у областима обухваћеним конкурсом и регистрована су у државама учесницама програма Креативна Европа. Могу поднети пријаву самостално или као конзорцијум од најмање две организације.
Интерсекторска, интердисциплинарна и/или интерресорна сарадња је суштински услов. Пројекти морају јасно да прикажу обим, елементе и користи такве сарадње за све укључене актере/ области из којих долазе.
Трајање пројеката је до 24 месеца. Укупни буџет позива износи 7.021.561 евра.
Шта је ново у овогодишњем распису?
Позив уводи приоритете који подстичу:
- употребу иновативних технологија као што су вештачка интелигенција, велики подаци, блокчејн, виртуелни светови, NFT;
- развој нових пословних алата за продукцију, финансирање, дистрибуцију и промоцију културног и аудиовизуелног садржаја;
- унапређење процеса управљања ауторским правима и модела монетизације;
- прикупљање и анализу података за развој публике и креирање садржаја;
- промоцију еколошки одрживих пракси у складу са европским политикама одрживости;
- примену виртуелних светова као новог окружења за развој садржаја и публике.
Пројекти треба да покрију неку или више следећих тема:
-
Виртуелни светови
Као нови простор за промоцију европског садржаја, развој публике и јачање конкурентности културних и аудиовизуелних индустрија. -
Иновативни пословни алати
Решења за продукцију, финансирање, дистрибуцију или промоцију, заснована на новим технологијама, нарочито у областима:
– управљања ауторским правима и монетизације, укључујући моделе заједничких европских претплата
– прикупљања и анализе података за развој публике и креирање садржаја
– развоја алата који унапређују корисничко искуство и вредновање европског садржаја на дигиталним платформама -
Еколошки одрживе праксе
Иницијативе које смањују негативан утицај на животну средину, у складу са Европским зеленим планом и Новим европским Баухаусом.
Како се процењују пристигли пројекти?
Пројекти се оцењују на основу четири критеријума, са минималним укупним прагом од 70/100 поена:
- релевантност у односу на приоритете: 40 поена
- квалитет садржаја и активности: 40 поена
- управљање пројектом: 10 поена
- дисеминација: 10 поена
До када је конкурс отворен?
Рок за подношење пријава је 23. април 2026. године у 17:00 (CET).
Резултати ће бити објављени у складу са процедурама програма.
Документација позива и сви детаљи доступни су на порталу Funding & Tenders Opportunities и у распису конкурса.